dinsdag 21 oktober 2008

# 23 The End

Bloggen, Rss, Flickr, Web en Bibliotheek 2.0, Wiki's, Podcasts, Sociaal, YouTube, Muziek Online, Emoties en respect. Deze dingen hebben mij de laatste maanden aardig bezig gehouden, de een meer dan de ander.

Bloggen
Wat keek ik tegen ze op, de bloggers, en wat viel het mee. Plaatjes zoeken via flickr en de meeste tekst werd geboren op de fiets. Soms letterlijk brainstormen dus.

Sociaal
Zeker voor het laatste gedeelte van de cursus een veel gebruikte term. Prive heb ik helemaal niks met het delen van muziek en boeken, of vrienden ontmoeten op het web. Als bibliotheek moeten we wel actie ondernemen. Zeker de jeugd zit op het net en ook wij moeten ons daar op de een of andere manier meer profileren. Ik begreep van collega Ron dat de
bibliotheek Vlissingen zich heeft aangemeld op Hyves maar dat het nog geen storm loopt. Ook buurman Ed heeft erover geschreven op zijn blog. Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het is Roosevelt studenten te benaderen. Negen van de tien studenten hebben hun mail over hun Pica account ongelezen weggegooid en komen daar pas (te) laat achter. Wie weet doet een bericht op Faceboek wonderen. Ik hoop dat er een nieuwe stroom jonge bibliotheekhonden binnenkomt die deze uitdaging op gaat pakken.

Toekomst
Het volgen van de cursus 23 dingen is een eerste belangrijke stap naar de bibliothecaris 2.0 maar hoe gaan we er mee verder? Hoe gaan we het toepassen in ons werk en als understatement, wordt er geld voor vrijgemaakt? Vandaar het belang dat niet alleen bibliotheekmedewerkers deze cursus volgen maar ook de leidinggevenden. Zij dienen op de hoogte te zijn van alle nieuwe ontwikkelingen want zij gaan uiteindelijk over de zo benodigde penningen.

Emoties en respect
Wat een rare week halverwege de cursus. Bijna op hetzelfde moment dat ik een positieve uitslag kreeg in Gent hoorde ik het slechte nieuws van Maringe. Vreugde en verdriet, het leek zelfs best oneerlijk, waarom zij wel en ikke niet???? Wat was ze sceptisch begonnen aan de cursus en wat ging ze om. Laptop mee op schoot naar Toscane dat had ze van tevoren nooit kunnen bedenken. Wat een schrijftalent, een toppertje was geboren. En toen haar ziekte, even werd het stil. Maar ze kwam terug, en hoe. Rillingen en kippenvel, zelden zoiets gelezen. Het gaf me ook een heel andere kijk op bloggen. Niet alleen maar informatief, maar ook het opschrijven, verwerken en delen van emoties. Zo knap geschreven en al die positieve reacties, dat moet je goed doen, dat moet je helpen !!!!! En gelukkig, er was eindelijk ook goed nieuws.
Hup Birdy Hup !!!!!

Tot slot
De cursus 23 dingen was voor mij een hele nuttige iets te lange ondekkingstocht die ik niet had willen missen. Met dank aan Ali, Juultje, Manu, Henk en Marleen.

13 opmerkingen:

De Eeuwige Bron zei

Was dat jouw brainstorm die steeds voorbij kwam? Wat een sniewind.
Birdy heeft schrijftalent maar onderschat jezelf niet Kees. Heb erg genoten van jouw berichten.

Manu's Blog zei

Mooi stukje Kees. Proficiat met de gehaalde eindstreep. Zullen we het dopen tot "Kees's eigen kustmarathon"

Manu

BirdBlok zei

Gefeliciteerd. Ik rijk ze niet uit, maar je hebt je diploma wat mij betreft binnen! Ook ik heb genoten van je ontdekkingsreis en hoop dat het alleen The End is van de 23 dingen, maar niet van je blog!
Dank ook voor al je lieve woorden. Komt ol goed!
X
M

davidovix zei

Heey Sophie

Bedankt, en ik weet nu ook wie Sophie is. Zoals je weet fiets ik regelmatig door Buttinge. Stiekum gluur ik wel eens naar binnen en je zat verdacht veel achter de PC de laatste tijd. Ik weet nu waarom, complimenten voor je blog !!!!

Manu, Henk en Bird
Met kramp in de vingers!!! Voorlopig even nagenieten aan de finisch en kijken hoe de andere deelnemers hun tocht voltooien !!!

Gr
Kees

Alinda Mastenbroek zei

Zo Kees daar ben je maar mooi letterlijk en figuurlijk door heen gefietst. Goed dat je je die vragen stelt. 23dingen klaar maar wat nu? Daar willen we dan ook met het team eens over brainstormen? Wat wordt ons 24e ding?
Maar afijn nu eerst een borrel van.. want die heb je wel verdiend.

Harlekineke zei

Pfff Kees,
Gefeliciteerd, je bent ook over de eindstreep gefietst. Wat kan je nu weer fijn fietsen met een leeg hoofd. Of blijf je gewoon doorgaan?

davidovix zei

Heey Harlekineke

Echt leeg wordt ie nooit hoor maar tis best raar nu we over de eindstreep zijn. Maar nog geen zwart gat gelukkig, zijn nog wel wat andere dingen waar ik mee bezig kan houden !!!

Gr
Kees

Unknown zei

Jij ook gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep. Mooi stukje trouwens. Heel eluk om te lezen

Marleen zei

Wooow, wat een mooie beschouwing en toepasselijke illustratie!

Dat je inspirerende fietstochtjes nog veel posts op zullen leveren :-)

Dikke kus

Anoniem zei

Lange benen duwend op de trappers op mooie Zeeuwse wegen,
De geest van de man zit om tekst verlegen.
Zaken die die dag zijn gebeurd komen voorbij,
De wind blaast alles weer op een rij.
Langzaam daalt de zon richting de zee,
Davidovix kijkt en is tevree.
Want bijna is hij waar hij moet zijn,
Ding zoveel zit weer in zn hoofd op de goede lijn.
De tekst tikt hij op het zicht zo uit het niets,
Maar we weten dus dat die geboren werd op de fiets.


Gefeliciteerd!

De Fietsfreak

Dietertje zei

Wat een dicht talent!!!
Zo leer je je collega's van een andere kant kennen. Dat is zo leuk aan deze cursus.

davidovix zei

Heey Dietertje

Volledig mee eens. Welk een poëtisch talent schuilt er in het magazijn. Ach ja, Pater en Poët beiden begint het met een P

Gr
KEes

Unknown zei

Hoi Kees,

Een leuk geschreven afsluiter en zowaar ook nog met Poëzie erboven. Geweldig!

Goed weekend alvast!

Edwin