donderdag 9 oktober 2008

# 21 Sociale bibliotheekcatalogi

Klanten zelf iets laten wijzigen in de catalogus, dat is toch een beetje vloeken in de kerk. Als oud collega's van de catalogusafdeling dit horen krijgen ze alsnog koude rillingen. Persoonlijk vind ik het best een positieve ontwikkeling. Uit eigen ervaring aan de balie weet ik dat klanten soms best moeite hebben met de door geschoolde bibliothecarissen gebruikte trefwoorden. Wat dat betreft biedt de aquabrowser weer voordelen omdat er verschillende trefwoorden te voorschijn komen die de zoekkans weer verhogen. Persoonlijk maak ik er weinig gebruik. Snelheid is van groot belang voor IBL omdat er veel nagekeken moet worden en daarvoor is de aquabrowser minder geschikt.

Worldcat gebruiken we regelmatig voor IBL en die is erg gebruiksvriendelijk. Een nadeel kan wel zijn dat klanten soms schrikken van de prijs om boeken buiten Nederland aan te vragen. De bedragen van 22 euro binnen Europa, en 30 euro daarbuiten zijn best behoorlijk. Via Worldcat kan ik erachter dat een boekje wat mijn schoonvader heeft geschreven ook aanwezig is in The New York Public Library. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat zijn boekje op een boekenplank staat in New York? Misschien is het antwoord wel simpel en heet de bibliothecaris niet Engelvaart maar gewoon Angelspeed.

3 opmerkingen:

Cocky zei

Ha die Kees,

Jij bent ook bijna klaar. Leuk om je laatste 'dingen' te lezen. In veel opzichten ben ik het met je eens.
Wat denk je: zouden we in Zeeland soms een andere manier van communiceren via het net kunnen uitvinden? Of houden we het maar bij het praetje en plaatje?
Van de inbreng van klanten op de catalgous verwacht ik ook niet veel. De beoordelingen in de huidige catalogus staan er ook voor nop. Ik bedoel met al die grijze sterretjes onder de titels.
Van de blog van Maringe ben ik ook erg onder de indruk.

Succes met je laatste dingen!
Cocky

Manu's Blog zei

Hoi Kees,

HaHa. Das ook toevallig; ik heb een collega, die is schoonzoon van iemand wiens boeken in de bibliotheek van New York staan.
;-)

Manu

Sjampoepel zei

Ja Kees, dat zou je wel eens willen weten hé? Ik zal je vertellen dat ben IK! Geintje van m'n lief, die noemt mij wel eens zo, afgeleid van ahum "champagne"!
Nou weet je dat ook weer!!

groetjes
Eveline